Tips på tillägg till wordpress

Inspirationsdag = tips och inspiration varje onsdag

Varje onsdag, under ett antal veckor framöver, kommer jag lägga ut tips/inspiration som rör marknadsföring och grafisk design här i bloggen. Jag har genom mina intressen kommit i kontakt med många hjälpsamma människor som gärna delat med sig av sin kunskap. Nu tänkte jag också passa på att dela med mig lite.


Här kommer nu ett tredje inlägg som rör hemsidor i wordpress. Den här gången tänkte jag att det ska handla om tips på olika tillägg. Tipsen är främst riktade till dig som är nybörjare i wordpress eller nyligen skaffat din första hemsida.

I vänsterpanelen finns det något som heter tillägg. Där kan du se vilka tillägg du har nu samt installera nya. Genom att installera tillägg får du på ett enkelt sätt tillgång till nya funktioner på din sida.

Akismet: Detta tillägg ska finnas med från början. Har du av någon anledning inte det tillägget i din lista så rekommenderar jag att du installerar det. Det förhindrar att du får spamkommentarer på din sida. Tänk på att du också måste aktivera tillägget.

Sociala medier: Söker man på tillägg som heter något med ”social media” så får man många träffar. Idag är det nästintill en självklarhet att alla som har en hemsida också finns på sociala medier så som Facebook, Instagram eller Twitter. Att ha en koppling mellan sin hemsida och sina sociala medier kan vara till stor fördel. Jag har bland annat testat Ultimate Social Media Icons, som jag tycker fungerar bra. Du väljer själv vilka knappar du vill ha på din sida, vart de ska leda och vad de ska ha för funktion.

Favicon: Har du flera hemsidor uppe och växlar mellan de olika flikarna? Ser du då att de flesta av sidorna ha en liten symbol längst till vänster på fliken? Har du en favoritlista kan du även där se att de flesta hemsidor har en favicon. Det kan ses som en liten detalj men ger en snygg och professionell touch. I en favoritlista kan det också hjälpa dina läsare att lättare hitta din sida. Med tillägget Favicon kan du enkelt ladda upp en egen symbol. Tänk på att välja något som har en stark koppling till ditt varumärke. Har du en loggan kan det vara idé att använda den/en del av den.

Contact form 7: Ofta är det av stor vikt att människor kan kontakta dig via din hemsida. Ju smidigare du gör processen, desto större chans är det att dina läsare/eventuella kunder kontaktar dig. Jag tycker att ett vanligt kontaktformulär är smidigt att använda och då fungerar Contact Form 7 bra.

Det finns oändligt med tillägg, men dessa kan inledningsvis vara idé att kika på.

 

skaparstudion.se

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK
Instagram

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *